Köpvillkor
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Hamnab Sjöentreprenader bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Hamnab Sjöentreprenader har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år.
2. Priser
I priserna tillkommer moms med 25%. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Hamnab Sjöentreprenader inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
3. Frakt
Fraktkostnad tillkommer.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Faktura
Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor.
Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 10 dagar från det att varan skickats.
4.2 Betalning
Vi använder Swish eller betalning via BG.
5. Leveranser
Beställningar behandlas så fort det är möjligt och levereras normalt ca 10 dagar inom Sverige.
Hör av dig på info@hamnab.se om du känner dig osäker att din order har kommit fram.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Schenker eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post/paket.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
7. Transport
Hamnab Sjöentreprenader ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@hamnab.se
9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Vid försäljning till företag görs inga återtag.
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@hamnab.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
11. Återbetalningar
Återbetalning sker via Banköverföring. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).
14. Ej uthämtat/mottaget paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 750 kr. Om varan levereras direkt till en given adress och det inte finns någon som tar emot, finns det risk för att budet tar med sig varan tillbaka till transportplats. Om det uppstår extrakostnader i form av extra utkörning eller hantering står kunden för dessa kostnader. Dessa kostnader faktureras i efterskott.
15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/