Spontning

Spontning av sjökant

Vi utför spontning av kajer och hamnanläggningar. Sponten drivs ner i marken med hjälp av hydralhammare. Materialen vi arbetar med är stål, trä eller polyten. Stålspont, Träpålar, Plastspont, Miljöspont.

Bakgrund

Det finns olika tillfällen då man behöver sponta i vatten eller vid en sjökant. Nedan följer några exempel på när det kan vara en idé att sponta.

Kaj

Det uppenbara är när man vill bygga en kajkant på ett ställe där det är sluttande strand. Då behöver man komma ut i vattnet för att få djup till att sjösätta och torrlägga båtar. Spontning kan ske i ett ”u” där man fyller ramen med underlag och betong. På sponten lägger man en krönbalk som utgör kanten för kajen.

Erodering av vattenbryn

Jordmassor är rörliga och om inget håller emot så rasar de ner i vattnet och kanten flyttar sig sakta inåt. För att avstanna erodering och hålla jordmassor på plats kan man sponta en kant som håller jordmassorna inne.

Förstärkning av kaj

Den tidigare kajkanten kanske var gjord för mindre fordon och båtar. Med tiden ökar båtstorlekarna och därmed fordonen som skall lyfta i dem. En större kranbil behöver en stadig yta att sätta sina stödben på och ett fast underlag att arbeta på. Spontning kan stärka upp en yta som annars sviktar eller är för klen för trycket.

Vad bör man göra innan spontning?

Det är viktigt att man gör en bottenundersökning så att man vet hur långt det är till berggrunden

Korrosionsskydd efter spontning!

Efter spontning kan man skydda sponten från att rosta genom att tillsätta ett korrosionsskydd. Läs hur man ger sponten ett riktigt korrosionsskydd här.

Kontaka oss för mer information och ett besök på plats.

  • Sjösättningskaj stålspontning
  • Sjösättningskaj stålspontning
  • Bryjobbare Svets
  • Sjösättningskaj stålspontning
  • Sjösättningskaj
  • Sjösättningskaj
  • Sjösättningskaj stålspontning